Utvecklingshistorien för krockkuddar

För att skydda passagerarna används en mängd olika tekniker och säkerhetsrelaterade anordningar i bilen. Till exempel är karossstrukturen utformad för att absorbera stötenergi. Även det nyligen populära Advanced Driver Assistance System (ADAS) har gått utöver att bara förbättra körkomforten och blivit en viktig konfiguration för säkerheten. Men den mest grundläggande och centrala säkerhetskonfigurationen är säkerhetsbälte ochkrockkuddeSedan den formella införandet av krockkuddar i bilar på 1980-talet har de räddat otaliga liv. Det är ingen överdrift att säga att krockkuddar är kärnan i bilsäkerhetssystem. Låt oss ta en titt på krockkuddarnas historia och framtid.

Under körning detekterar airbagsystemet en yttre stöt, och dess aktiveringsprocess måste gå igenom flera steg. Först aktiveras kollisionssensorn hos komponenterna ikrockkuddeSystemet detekterar kollisionens styrka, och sensordiagnosmodulen (SDM) avgör om krockkudden ska utlösas baserat på informationen om kollisionsenergi som detekteras av sensorn. Om så är fallet, matas styrsignalen ut till krockkuddsuppblåsaren. Vid denna tidpunkt genomgår de kemiska ämnena i gasgeneratorn en kemisk reaktion för att producera högtrycksgas som fylls i krockkudden som är gömd i krockkuddsenheten, så att krockkudden omedelbart expanderar och vecklas ut. För att förhindra att passagerarna träffar ratten eller instrumentbrädan måste hela processen med krockkuddsuppblåsning och utlösning slutföras på mycket kort tid, cirka 0,03 till 0,05 sekunder.

np2101121

För att garantera säkerheten, kontinuerlig utveckling av krockkuddar

Den första generationen krockkuddar ligger i linje med avsikten från det tidiga skedet av teknikutvecklingen, det vill säga att när en extern kollision inträffar används krockkuddarna för att förhindra att överkroppen på passagerare som använder säkerhetsbälten träffar ratten eller instrumentbrädan. På grund av det höga inflationstrycket när krockkudden utlöses kan det dock orsaka skador på små kvinnor eller barn.

Därefter förbättrades bristerna i den första generationens krockkudde kontinuerligt, och andra generationens dekompressionskrockkuddssystem dök upp. Dekompressionskrockkudden minskar inflationstrycket (cirka 30 %) i den första generationens krockkuddesystem och minskar den stötkraft som genereras när krockkudden utlöses. Denna typ av krockkudde minskar dock relativt skyddet för större passagerare, så utvecklingen av en ny typ av krockkudde som kan kompensera för denna defekt har blivit ett brådskande problem att lösa.

Tredje generationens krockkudde kallas även "Dual Stage"-krockkudde eller "Smart"krockkuddeDess största funktion är att dess styrmetod ändras enligt den information som sensorn detekterar. Sensorer i fordonet kan detektera om passageraren har säkerhetsbälte på sig, hastigheten vid en extern kollision och annan nödvändig information. Styrenheten använder denna information för omfattande beräkningar och justerar krockkuddens utlösningstid och expansionsstyrka.

För närvarande är den mest använda den fjärde generationens avanceradekrockkuddeFlera sensorer installerade på sätet används för att detektera passagerarens position i sätet, samt detaljerad information om passagerarens fysik och vikt, och använder denna information för att beräkna och avgöra om airbagen ska utlösas och expansionstrycket, vilket avsevärt förbättrar passagerarnas säkerhet.

Ända sedan krockkudden skapades fram till idag har den otvivelaktigt utvärderats som en oersättlig säkerhetslösning för passagerarna. Olika tillverkare har också engagerat sig i utvecklingen av nya tekniker för krockkuddar och fortsätter att utöka deras användningsområden. Även i den autonoma fordonstiden kommer krockkuddar alltid att inta den bästa positionen för att skydda de åkande.

För att möta den snabba tillväxten av den globala efterfrågan på avancerade krockkuddeprodukter letar krockkuddeleverantörer efterutrustning för skärning av krockkuddarsom inte bara kan förbättra produktionskapaciteten, utan också uppfylla strikta kvalitetsstandarder för skärning. Fler och fler tillverkare väljerlaserskärmaskinatt skära av krockkuddar.

Laserskärningerbjuder många fördelar och möjliggör hög produktivitet: produktionshastighet, mycket precist arbete, liten eller ingen deformation av materialet, inga verktyg krävs, ingen direktkontakt med materialet, säkerhet och processautomation …

Relaterade produkter

Lämna ditt meddelande:

whatsapp +8615871714482