Laser har blivit ytterligare en viktig uppfinning för människan sedan 1900-talet efter atomenergi, datorer och halvledare. Den kallas "den snabbaste kniven", "den mest exakta linjalen" och "det starkaste ljuset". Med den snabba utvecklingen av lasertillverkningsteknik i världen finns det fortfarande ett stort gap mellan inhemsk och internationell avancerad laserteknik.
År 2018 Kina och globaltlaserskärmaskinEn marknadsundersökning visar att trots laserindustrins snabba utveckling är de avancerade laserprodukterna fortfarande ockuperade av multinationella företag i USA, Japan och Tyskland. Ta marknaden för små och medelstora skärmaskiner som exempel. Kinas industri för medelstora och små laserskärmaskiner är fortfarande i sin tidiga tillväxtfas. Det finns inte många inhemska företag som tillverkar laserutrustning med en årlig försäljningsintäkt som överstiger 100 miljoner yuan, och de viktigaste marknaderna domineras av fyra företag, Han's Laser.Gyllene laser, Boye Laser, Kaitian-teknik.
Andel inhemska tillverkare av små och medelstora kapmaskiner (enhet: %)
LaserskärmaskinEn högeffektsstråle fokuserad på arbetsstycket uppnår en lasereffektdensitet på 106 till 109 W/cm2 i fläckens fokuspunkt, vilket kan generera en lokal hög temperatur på 1000 °C eller högre och omedelbar förångning av arbetsstycket. Kombinationen med hjälpgas blåser den förångade metallen och skär ett litet hål i arbetsstycket. Med CNC-maskinbäddens rörelse ansluts otaliga hål till målformen. Eftersom laserskärfrekvensen är mycket hög är anslutningen av varje litet hål mycket jämn och den skärda produkten har god renhet. Nu ska vi analysera laserskärmaskinens marknadsstorlek utifrån konkurrensen.
1. Differentiering av varumärkesbehov
Syftet medfiberlaserskärmaskinVarumärkesdifferentiering handlar om att omvandla produktens kärnfördel och individuella skillnad till varumärket och möta målkundens personliga behov. En framgångsriklaserskärmaskinVarumärket har en differentierande egenskap som gör det annorlunda från andra konkurrenter, och kopplar sedan varumärkets skillnader till kundens psykologiska behov på ett konsekvent sätt. På så sätt förmedlas varumärkespositioneringsinformationen korrekt till marknaderna och intar en gynnsam position hos potentiella kunder. Syftet är att skapa och odla vissa egenskaper för sina egna laserskärmaskinprodukter, och ge dem en rik personlighet, och etablera en unik marknadsimage för att skilja dem från andra konkurrenter och effektivt bestämma produktens neutrala position i kundernas medvetande. Med den ökande homogeniteten hos laserskärmaskinföretag och produkter dyker fler och fler liknande produkter upp, och konkurrensen blir hårdare. För att göra ett genombrott måste företag välja sin egen varumärkespositioneringsstrategi baserat på faktiska behov och sedan hitta rätt marknadsposition för sitt företag och sina produkter.
2. Prioritera varumärkeskvalitet
Anledningen till att ett varumärke för laserskärmaskiner är välkänt och hyllas högt av kunderna beror på dess utmärkta kvalitet och perfekta service, och dessa är grunden för varumärket. Utan garantier för utmärkt kvalitet och perfekt service kommer även det bästa varumärket att bli avfärdat av kunderna. På marknaden visar varumärkesuppfattningen om kunden kommer att köpa laserskärmaskinen igen från samma märke eller rekommendera den till andra. Att förbättra produktkvaliteten och servicen är en förutsättning för varumärkesfrämjande, och det är direkt relaterat till om det kan bli ett riktigt varumärke och ett känt varumärke.
År 2016 nådde marknadens efterfrågan på byggmaskiner i Kina 300 miljarder yuan. Storformat tjock metallplåtlaserskärmaskinerhar använts i stor utsträckning inom byggmaskinindustrin i Kina. I takt med den snabba utvecklingen av global lasertillverkningsteknik har skillnaden mellan Kinas och internationella lasertekniknivåer ökat, och avancerad laserbearbetningsutrustning är nästan helt beroende av import, vilket resulterar i att utländsk marknadsandel för lasertillverkningsutrustning tar upp till 70 %. Det förväntas att marknadsefterfrågan på dessa högpresterande laserskärningssystem i Kina kommer att uppgå till mer än 10 miljarder yuan under de kommande 10 åren.
(Källa: China Reporting Hall)